Træk Vejret Rigtigt!

Træk vejret rigtigt

Mange mennesker trækker ikke vejret optimalt. Blandt årsagerne er stress, manglende søvn og angst. Men med træning kan åndedrættet forbedres og livskvaliteten øges.

For mennesket er det så naturligt at trække vejret, at det sjældent er noget, vi tænker nærmere over, at vi gør. Som udgangspunkt behøver vi heller ikke yde vores ind- og udåndinger nærmere opmærksomhed, idet funktionen hører under det såkaldte autonome nervesystem. Det betyder, at vejrtrækningen finder sted, uanset om vi beder om det eller ej i modsætning til for eksempel arme og ben, som først sætter sig i bevægelse, det øjeblik vi giver dem besked på det.

Det er ikke udelukkende positivt, at åndedrættet fungerer automatisk.

På sin vis er det rigtig smart, at vi trækker vejret automatisk og ikke skal tænke på det, men risikoen for, at vi trækker vejret uhensigtsmæssigt, er stor, når det foregår ubevidst, og der er meget få mennesker, som bruger deres åndedræt optimalt.

Når mennesket alligevel kan fungere, selvom vejrtrækningen ofte langtfra er optimal, hænger det sammen med, at kroppen finder på forskellige overlevelsesstrategier for at kompensere, og på den måde forbliver man ubevidst om, at man trækker vejret uhensigtsmæssigt.

LÆS OGSÅ: Tidssyge stjæler dit liv som en tyv om natten.

Sådan fungerer dit åndedræt

  • Menneskekroppen er styret af et autonomt nervesystem. Det sørger for, at eksempelvis fordøjelsen, hjerterytmen og vejrtrækningen bare kører derudaf, uden vi behøver at gøre noget. Det sørger også for at skrue op for vejrtrækningen, når vi oplever fare – i dag typisk i form af en deadline eller truslen om fysisk smerte – og ned igen, når alt ånder fred og ro.
  • Selvom systemet er autonomt, kan man påvirke en bestemt del af det, nemlig vejrtrækningen, og det giver muligheden for samtidig at styre resten af nervesystemet, fordi de forskellige dele er tæt forbundet. Trækker man vejret dybt og langsomt, stimulerer man blandt andet den helt centrale vagusnerve i hjernen, som er en slags generel bremse i kroppen, der påvirker både vores fysiske sundhed, psykiske evne til at slappe af og øger evnen til at tænke klart.
  • En række undersøgelser peger på, at cirka fem åndedræt i minuttet giver den optimale ydeevne for både kroppen og sindet. Da de flestes rytme ligger på cirka 15 åndedræt i minuttet
  • Hver lunge består af cirka 300 milliarder ballonformede strukturer, som erstatter kuldioxid-affald i blodet med ilt. Når de fyldes med luft, er lungerne det eneste organ i kroppen, der flyder i vand.
  • 90 procent af kroppens energi kommer fra åndedrættet.
  • 70 procent af kroppens affald kommer ud gennem åndedrættet.
  • En voksen kan i gennemsnit holde vejret i 30 til 60 sekunder. Verdensrekorden i at holde vejret under vand er 24 minutter og tre sekunder.

Sådan trækker du vejret rigtigt

  • Træk vejret langsomt og dybt gennem næsen, så man kan mærke det helt ned i maven. I næsen bliver luften nemlig filtreret og fugtet, så den er nemmere for lungerne at optage. Luften skal også lukkes ud igen gennem næsen, roligt.
  • For at opnå det helt optimale åndedræt, skal du være afslappet, rette ryggen og slappe af i skuldre og mave.
  • For at tjekke, om du gør det rigtigt, kan du lægge en hånd på maven og en på brystet. Hånden på maven skal gå ud og ind, mens hånden på brystet skal ligge stille.

 

Et dårligt åndedræt kan resultere i:

Der kan være mange årsager til et dårligt åndedræt. Både stress, sygdom, manglende søvn og overvægt har indflydelse, ligesom en uhensigtsmæssig kropsholdning og modens luner kan sågar have influens.

Modekulturbilledet er slet ikke indrettet til det optimale åndedræt. Det eneste, der sælger i dag, er flade maver, og bare det at gå i bukser, der sidder til i livet, forhindrer os i at trække vejret ordentligt.

Jeg opfordrer alle til at træne og bevidstgøre sig til et bedre åndedræt, for selvom, at vejrtrækningen hører under det autonome nervesystem, så er det muligt at påvirke det i såvel positiv som negativ retning.

Konsekvenserne af et dårligt åndedræt er blandt andet træthed, anspændthed og mangel på koncentration, ligesom det øger risikoen for at blive syg, når ikke man får trukket vejret ordentligt. Åndedrættets vigtigste opgave er at transportere ilt rundt i kroppen. Kommer der ikke nok ilt rundt i kroppens celler, er der en større risiko for uhensigtsmæssig celledeling, og i kombination med nedsat organstimulering øges risikoen for sygdom.

Ud over at have en god effekt på den fysiske helbredstilstand har et godt åndedræt også en særlig helbredende virkning på psykisk ustabilitet såsom stress, depression og angst, hvor blot en enkelt virkelig god vejrtrækning er i stand til at sænke kroppens stresshormoner og give bedre klarhed i nuet.

At trække vejret optimalt er alfa og omega, når det gælder om at komme stress til livs. Og det er let at få tid til, for du kan i princippet gøre det overalt. Du kan starte med at sige til dig selv, at du to gange om dagen vil have nogle minutter, hvor du forsøger at være koncentreret om dit åndedræt, og så gradvist øge tiden.

Du vil hurtigt mærke den akutte effekt, hvor du bliver rolig og kan mærke dig selv og være til stede i nuet. Den svære kunst er dog at få det automatiseret, så du det meste af tiden trækker vejret rigtigt uden at skulle være bevidst om det. Men det er altså muligt med træning. Du skal se dit optimale åndedrag som en bølgende bevægelse, der ruller ind over hele kroppen, i det øjeblik du trækker vejret ind, og tilbage igen på udåndingen.

Åndedrættet har stor indflydelse på det mentale velvære i forbindelse med angst-, depressions- og stresstilstande.

Åndedrættet tilfører vores krop energi. Vi føler os som regel bedst tilpas, når vi lige netop har den mængde energi til rådighed, som vi har brug for i løbet af en dag, og via åndedrættet får vi også sat gang i den afslapning, der er så vigtig for, at vi kan bevare den psykiske balance.

Følgende sker i kroppen, når mennesker ængstes, at vi bliver bange, og det påvirker vores vejrtrækning automatisk. Vi spænder musklerne op og trækker mere luft ind, hvilket forsyner vores muskler med energi, så vi kan komme væk i en fart eller få fjernet det, som vi fortolker som en trussel. Når truslen ikke viser sig reel, bliver reaktionen nytteløs, og den energi, vi har fået tilført, blandt andet ved den forøgede vejrtrækning, bliver ikke brugt, og musklerne forbliver spændte, og så kan kimen til angst let blive lagt.

Både afspændingstræning og motion er særdeles gode måder, hvorpå man kan arbejde med åndedrættet og derved slippe ud af stress og angst. Dog er det vigtigt også at arbejde med den psykologiske årsag til stressen, hvorfor motionen til en start ikke har første prioritet.

Fysisk træning alene mod eksempelvis stress er en lappeløsning. Man skal først og fremmest have styr på åndedrættet og dermed en bedre balance i nervesystemet, for ellers hjælper det ikke en pind. Er man meget hårdt ramt af stress, vil det blot stresse yderligere at gå i gang med hård motion. I stedet vil det være en god idé at prøve med blidere motionsformer, der har særligt fokus på vejrtrækningen såsom pilates eller yoga.

Fem gode grunde til at få et bedre åndedræt:

  1. Forøger lungekapaciteten, så evnen til fysisk udfoldelse øges.
  2. Nedsætter stress. Et godt åndedræt er som en beroligende pille for nervesystemet.
  3. Giver færre muskelspændinger.
  4. Styrker koncentration og indlæringsevne som følge af påvirkning af nervesystemet.
  5. Giver ro til natten og fungerer som en god sovepille
Del på facebook
Del på linkedin

Læs videre

Ferielisten til din mentale og fysiske sundhed

1. Undgå at sætte mål for hvad du skal nå og præstere i din ferie 2. Læg færrest mulige planer for ugen – giver plads til det impulsive 3. Ta´ en pause midt på dagen og sov til middag, så hjerne og krop får en pause og du fyldes med ny energi. 4. Mediter. Lyt til mine guidede SindsRo meditationer eller andre og slip tankerne og få ro i hovedet. (Shop – Tanke-feltet.dk). 5. Brug naturen og aktiver dine sanser – føle, lugte, smage, dufte, høre. Det får dig fra hovedet ned i kroppen 6. Sæt dit tempo ned og gå langsommere end du ellers ville 7. Gå offline. Hold ferie fra digitale medier. Beslut dig for ikke at tjekke/besvare dine email, facebook, instagram mm i din ferie. Ellers gør det kun en bestemt dag. 8. Træk dig tilbage ind i mellem – du behøves ikke væres social hele tiden. Fordyb dig f.eks. med meditation, gå tur, karbad, en god bog, maling eller lign. 9. Prioriter hver dag dig selv. Gør noget der gør dig glad og nærer dig, hvor du får glæde, ro og energi. F.eks. kan du få hjælp og støtte fra mig, hvis du går  med på

Læs mere »

Hvad skal vi lære af tiden lige nu?

Ying og Yang kvaliteter – Balance Hvorfor kæmper vi mod os selv? Tiden nu har lammet alt og alle og skabt en boble af isolation, der lige som alt andet har ying yang kvaliteter: Tiden kan opleves, som det mest healende der nogensinde er hændt. Naturen kommer sig, mange af os, hvis arbejde er blevet aflyst, har transformerende drømme, sover tungt og kommer gradvist til forståelse af, hvem vi I virkeligheden er, fordi vi er blevet tvunget til at stå af det daglige ræs. Tiden kan også opleves som et loop, hvor man konfronteres med angsten og skyggerne i såvel sig selv som Verden, fordi det er de færreste, der kan overskue, hvad der sker. Hvad er fake news og hvad er ikke? Kan man overhovedet stole på det, som man hører i TV eller på medierne? Overgivelse og selvudvikling Overgivelse er nærmest kendetegnende. Vi befinder os i en energi pt, hvor hjerte energien skal åbnes – hjertets tidsalder 2020. Det giver et enormt pres på vores sociale liv, økonomi, ukendte symptomer mm. Vores hjerner kan ikke forstå det, men vi prøver at tænke os til en masse, hvilket presser vores system endnu mere. Det her er ukendt ”land” for

Læs mere »
Fællesskab

Projekt “Fra Sensitiv til Sansestærk” – vil du være med?

Fællesskab tilbydes– Hjælp og støtte søges til fælles formål Kunne du tænke dig at være med til at gøre en forskel? Ønsker du at være en del af et fællesskab, hvor livsglæden trives? Savner du nogen at spejle dig i og ikke føle dig anderledes? Ønsker du nærvær fremfor ensomhed? Vil du gerne ses og mødes som den unikke person du er? Hjælpe Sensitive til også at føle de har en plads i dette samfund? Ønsker du at være med til at skabe en fantastisk ramme til dette fællesskab? Så skal du læse videre, for så har jeg brug for din hjælp. Virker loven om tiltrækning? Verden står for en større forandring – ny tids energi er på vej, som du måske har hørt om. Vi bliver mindet om, at fællesskabet skal styrkes og det kan ske ved nogen rækker ud efter hjælp og andre tilbyder den. Dette mellemværende, giver en følelse af mening, værdi og taknemlighed.For nogen kan det være svært at bede om hjælp og have tillid til, at den kommer og for andre er det første gang, at de føler at de kan gøre en forskel. Det åbner op for, at vi tilsammen kan skrive ny historie.

Læs mere »