Har Du Styr på dit Blodtryk?

Har du styr på dit blodtryk?

Blodtrykket stiger ved pludselige situationer, og det er meget godt. For så får vi massere af blod ud i blodbanerne, så vi kan være kampklare til at slå vores fjender ned.

Heldigvis har vi i Dagens Danmark ikke så mange fjender at bekæmpe (selvom vi tror det).

Men et langvarigt forhøjet blodtryk er ikke særligt godt. Det tærer på blodkarrenes sider og kan i værste fald medføre blodpropper, der kan sætte sig i lungerne eller hjernen.

Du har forhåbentligt styr på dit blodtryk? Ellers kan du få det målt hos din læge, hvis du har mistanke om, at det er for højt. Et kronisk forhøjet blodtryk er ikke sundt. Det er vigtigt at blodtrykket måles, når du er udhvilet f.eks. inden du står op om morgenen.

Med jævnføring til METAsundhed, så kan der ligge flere psykologiske ting bag, hvorfor man oplever et forhøjet blodtyrk. F.eks. :

  • At der er alt for meget at tackle i dit liv
  • Du kan ikke overskue tingene/situationen
  • Det føles som uudholdelig stress
  • Du bevæger dig i den forkerte retning i dit liv
  • At du træffer forkerte beslutninger og afgørelser
  • At du tvivler på dine beslutninger
  • At du ikke kan se din vej i livet og der hele tiden kommer forhindringer

Du kan dog selv gøre en masse, og jeg tænker der er langt flere mennesker, der kan få hjælp ad naturens vej fremfor medicinens vej. Dette skal du selv afgøre med din læge, men her får du nogle tips til at tage med dig i din hverdag:

  1. Få lavet en METAsundhedsanalyse og forløsning af stressen via f.eks. TFT/EFT
  2. Spis sundt! Dit blodtryk har det ikke godt med usundt fedt, der sætter sig på blodkarrenes vægge. Spis de gode fedtstoffer som f.eks. kokosolie og olivenolie.
  3. Sæt tempoet ned! Du er nødt til at lære at få din hjerne og din krop til at falde til ro flere gange om dagen, så du ikke kører derudaf med 140 kilometer i timen, hæsblæsende og stresset. Et forhøjet blodtryk bliver bl.a. skabt af, at dine binyrer på split sekunder sender adrenalin ud i blodet, og denne adrenalin skulle du bruge i gamle dage til at bekæmpe fjenden med. I dag får den blot dit blod til at koge, og du bliver syg af det.
  4. Man ved, at meditation, mindfulness og afspænding kan have en øjeblikkelig virkning. Det samme kan en god nats søvn, som bedst opnås uden alkohol i blodet.
  5. Hvis du stresser rundt og dermed får dit blodtryk til at stige, kan du forsøge dig med nogle styrkende og regulerende urter. En af dem er rosenrod, an anden er astragel. Magnesium er også godt til uro i benene og et stresset nervesystem. Spørg i din Helsekostbutik!
  6. Hvidløg er et andet glimrende hjælpemiddel. De aktive stoffer sørger for et bedre og lettere gennemløb i dine blodkar, som kan nedsætte blodtrykket.
  7. Sørg for god motion! Dvs. motion i et ikke hæsblæsende tempo. Så hellere en rask gåtur i skoven end en tur på løbebåndet eller lign. Yoga, Tai Chi, Qigong, Pilates m.m. er gode erstatninger.
Del på facebook
Del på linkedin

Læs videre

Ferielisten til din mentale og fysiske sundhed

1. Undgå at sætte mål for hvad du skal nå og præstere i din ferie 2. Læg færrest mulige planer for ugen – giver plads til det impulsive 3. Ta´ en pause midt på dagen og sov til middag, så hjerne og krop får en pause og du fyldes med ny energi. 4. Mediter. Lyt til mine guidede SindsRo meditationer eller andre og slip tankerne og få ro i hovedet. (Shop – Tanke-feltet.dk). 5. Brug naturen og aktiver dine sanser – føle, lugte, smage, dufte, høre. Det får dig fra hovedet ned i kroppen 6. Sæt dit tempo ned og gå langsommere end du ellers ville 7. Gå offline. Hold ferie fra digitale medier. Beslut dig for ikke at tjekke/besvare dine email, facebook, instagram mm i din ferie. Ellers gør det kun en bestemt dag. 8. Træk dig tilbage ind i mellem – du behøves ikke væres social hele tiden. Fordyb dig f.eks. med meditation, gå tur, karbad, en god bog, maling eller lign. 9. Prioriter hver dag dig selv. Gør noget der gør dig glad og nærer dig, hvor du får glæde, ro og energi. F.eks. kan du få hjælp og støtte fra mig, hvis du går  med på

Læs mere »

Hvad skal vi lære af tiden lige nu?

Ying og Yang kvaliteter – Balance Hvorfor kæmper vi mod os selv? Tiden nu har lammet alt og alle og skabt en boble af isolation, der lige som alt andet har ying yang kvaliteter: Tiden kan opleves, som det mest healende der nogensinde er hændt. Naturen kommer sig, mange af os, hvis arbejde er blevet aflyst, har transformerende drømme, sover tungt og kommer gradvist til forståelse af, hvem vi I virkeligheden er, fordi vi er blevet tvunget til at stå af det daglige ræs. Tiden kan også opleves som et loop, hvor man konfronteres med angsten og skyggerne i såvel sig selv som Verden, fordi det er de færreste, der kan overskue, hvad der sker. Hvad er fake news og hvad er ikke? Kan man overhovedet stole på det, som man hører i TV eller på medierne? Overgivelse og selvudvikling Overgivelse er nærmest kendetegnende. Vi befinder os i en energi pt, hvor hjerte energien skal åbnes – hjertets tidsalder 2020. Det giver et enormt pres på vores sociale liv, økonomi, ukendte symptomer mm. Vores hjerner kan ikke forstå det, men vi prøver at tænke os til en masse, hvilket presser vores system endnu mere. Det her er ukendt ”land” for

Læs mere »
Fællesskab

Projekt “Fra Sensitiv til Sansestærk” – vil du være med?

Fællesskab tilbydes– Hjælp og støtte søges til fælles formål Kunne du tænke dig at være med til at gøre en forskel? Ønsker du at være en del af et fællesskab, hvor livsglæden trives? Savner du nogen at spejle dig i og ikke føle dig anderledes? Ønsker du nærvær fremfor ensomhed? Vil du gerne ses og mødes som den unikke person du er? Hjælpe Sensitive til også at føle de har en plads i dette samfund? Ønsker du at være med til at skabe en fantastisk ramme til dette fællesskab? Så skal du læse videre, for så har jeg brug for din hjælp. Virker loven om tiltrækning? Verden står for en større forandring – ny tids energi er på vej, som du måske har hørt om. Vi bliver mindet om, at fællesskabet skal styrkes og det kan ske ved nogen rækker ud efter hjælp og andre tilbyder den. Dette mellemværende, giver en følelse af mening, værdi og taknemlighed.For nogen kan det være svært at bede om hjælp og have tillid til, at den kommer og for andre er det første gang, at de føler at de kan gøre en forskel. Det åbner op for, at vi tilsammen kan skrive ny historie.

Læs mere »