Har du styr på dit blodtryk?

Dit blodtryk stiger ved pludselige situationer, og det er meget godt. For så får vi massere af blod ud i blodbanerne, så vi kan være kampklare til at slå vores fjender ned.

Heldigvis har vi i Dagens Danmark ikke så mange fjender at bekæmpe (selvom vi tror det).

Men et langvarigt forhøjet blodtryk er ikke særligt godt. Det tærer på blodkarrenes sider og kan i værste fald medføre blodpropper, der kan sætte sig i lungerne eller hjernen.

Du har forhåbentligt styr på dit blodtryk? Ellers kan du få det målt hos din læge, hvis du har mistanke om, at det er for højt. Et kronisk forhøjet blodtryk er ikke sundt. Det er vigtigt at blodtrykket måles, når du er udhvilet f.eks. inden du står op om morgenen.

Med henvisning til METAsundhed, så kan der ligge psykologiske ting bag, hvis dit blodtryk er forhøjet

F.eks. :

  • At der er alt for meget at tackle i dit liv
  • Du kan ikke overskue tingene/situationen
  • Det føles som uudholdelig stress
  • Du bevæger dig i den forkerte retning i dit liv
  • At du træffer forkerte beslutninger og afgørelser
  • At du tvivler på dine beslutninger
  • At du ikke kan se din vej i livet og der hele tiden kommer forhindringer

Hvad du selv kan gøre for at bringe dit blodtryk ned ‒ eller holde det lavt

Du kan dog selv gøre en masse, og jeg tænker der er langt flere mennesker, der kan få hjælp ad naturens vej fremfor ad medicinens vej. Dette skal du selv afgøre med din læge, men her får du nogle tips, du kan tage med dig i din hverdag:

  1. Få lavet en METAsundhedsanalyse, og få forløsning af stressen via f.eks. TFT/EFT (tankefeltterapi/energifeltterapi)
  2. Spis sundt! Dit blodtryk har det ikke godt med usundt fedt, der sætter sig på blodkarrenes vægge. Spis de gode fedtstoffer som f.eks. kokosolie og olivenolie.
  3. Sæt tempoet ned! Du er nødt til at lære at få din hjerne og din krop til at falde til ro flere gange om dagen, så du ikke kører derudaf med 140 kilometer i timen, hæsblæsende og stresset. Et forhøjet blodtryk bliver bl.a. skabt af, at dine binyrer på splitsekunder sender adrenalin ud i blodet, og denne adrenalin skulle du bruge i gamle dage til at bekæmpe fjenden med. I dag får den blot dit blod til at koge, og du bliver syg af det.
  4. Man ved, at meditation, mindfulness og afspænding kan have en øjeblikkelig virkning. Det samme kan en god nats søvn, som bedst opnås uden alkohol i blodet.
  5. Hvis du stresser rundt og dermed får dit blodtryk til at stige, kan du forsøge dig med nogle styrkende og regulerende urter. En af dem er rosenrod, an anden er astragel. Magnesium er også godt til uro i benene og et stresset nervesystem. Spørg i din Helsekostbutik!
  6. Hvidløg er et andet glimrende hjælpemiddel. De aktive stoffer sørger for et bedre og lettere gennemløb i dine blodkar, som kan nedsætte dit blodtryk.
  7. Sørg for god motion! Dvs. motion i et roligt tempo. Så hellere en rask gåtur i skoven end en tur på løbebåndet eller lign. Yoga, Tai Chi, Qigong, Pilates m.m. er gode erstatninger.

Læs videre

Mindfulness, yoga øvelse solhilsen & detox retreat

Yoga og Mindful retreat

NÆSTE RETREAT i D. 29. september – 1. oktober 2022 på VITSKØL KLOSTER -for dig som enten deltager i mit “Bliv din egen helbreder” forløb og/eller har arbejde med din egen selvudvikling. Eller som har været i egen terapi hos mig eller tilsvarende behandler. For info om retreat, billeder mm. se her: Kontakt og tilmelding til: jkm@tanke-feltet.dk eller 6178 5744. ———————————————————————————————————————————————————-

Læs mere »